Prima pagină / Oameni / Timp liber  /  Tinerii explorează meleagurile Moldovei

Tinerii explorează meleagurile Moldovei imprimare

02.07.2014

De 6 zile „MEGA”- minunate au avut parte 19 tineri din Moldova, Canada şi SUA. În perioada 24-27 iunie, aceştia au explorat meleagurile Moldovei, iar în ultimele 2 zile tinerii au participat la training-uri despre ecologie. Excursia şi şcoala de vară a fost desfășurată cu ajutorul organizaţiei MEGA, Medium, Ministerului Tineretului și Sportului din Moldova, Ashoka Changemakers și Robert Bosch Stiftung.

Votează: 0.0/5 (0 Voturi )

Prima destinaţie a fost rezervația cultural-naturală Orheiul Vechi, care are un statut special și constituie cel mai important sit cultural din Republica Moldova. Tinerii au vizitat muzeele de aici, biserica, peşterele. Tot pe meleagurile Orheiului Vechi tinerii au instalat corturile şi au rămas pe noapte.

Tinerii_exploreaza_meleagurile_Moldovei

„Anul acesta vacanța mea a început extraordinar de frumos, ducându-mă din nou la Orheiul Vechi. De fiecare dată când vizitez aceste locurile pitorești, mă cuprinde o melancolie profundă. Îmi amintesc de casa părintească, de bunei, prieteni, colegi... Mă pierd în panorama care se vede de la înălțime și-mi regăsesc liniștea sufletească. Nimic nu compară cu aceste sentimente”, ne- spus participanta Daniela Tragic.

Următoarea destinaţie a fost raionul Drochia. Participanţii au vizitat Catedrala „Adormirea Maicii Domnului”, un locație deosebită şi o grădină cu tot felul de flori extraordinare, unde îţi găseşti liniştea sufletească. Mai târziu tinerii au vizitat „Muzeul Fermierului” din Cotova, coordonat de către Petru Flocosu, care a  organizat și o excursie prin tot raionul Drochia şi împreună cu soţia a primit tinerii foarte călduros şi desigur cu o masă bogată, aşa cum se cuvine la noi, la moldoveni.

La muzeu, participanţii au văzut tot felul de lucruri foarte vechi: căruţe (catarcă, în care pe vremuri se ducea fânul; bistarca, cu care ţăranii cărau grâu; bricica, în care mergeau doar oamenii bogaţi; şarabanul, o construcţie interesantă care este confecţionată fără ţinte, asemănătoare cu un automobil).

„La început a fost foarte complicat, nu aveam prea multe unelte vechi, oamenii nu prea cunoşteau acest muzeu, însă timpul le-a rezolvat pe toate, lumea a început să ne viziteze, să afle de muzeu şi totodată să aducă şi lucruri foarte vechi de care n-au nevoie acasă, însă de care are nevoie muzeul nostru. Vizitatorii au adus în muzeu diferite maşini de cusut, unelte cu care se lucra pământul pe vremuri, coşuri pentru struguri foarte vechi. Sunt foarte mândru că am reuşit să deschid aşa muzeu”, ne-a mărturisit Petru Flocosu. Tot  aici tinerii au testat şi toaleta „Eco”.

Apoi, conduşi de Petru Flocosu, aventuriştii au mers la „Izvorul mare”,  după care au fost conduşi la biserica de lemn din satul Măcareuca şi cimitirul evreiesc din satul Zgurița. „Avem şi noi un potenţial turistic bun, dar trebuie de dezvoltat”, a adăugat Petru Flocosu.

Tinerii_exploreaza_meleagurile_Moldovei

Următoarea  destinaţie a fost oraşul Soroca. Tinerii au mers la „Cetate Soroca”, apoi la „Lumânarea Recunoştinţei”.

„Să mergem în Soroca a fost foarte interesant. În timp ce urcam scările spre „Lumânarea Recunoștinței” a început o ploaie puternică, însă asta nu ne-a împiedicat să urcăm mai departe. Am văzut o priveliște foarte frumoasă cum n-am mai văzut înainte. Nici o secundă n-am regretat că am mers pe ploaie acolo”, ne-a zis Diana Ivaschiv, participantă din oraşul Bălţi.

Următoarea zi, în drum spre raionul Râşcani, participanţii au văzut „Atelierul în aer liber”, un loc interesant unde îşi petrec ziua oameni foarte talentaţi, ei sculptează acolo figuri foarte originale, depun mult efort, multă răbdare, timp dar şi multă dragoste.

Apoi, echipa a mers spre satul Pîrjota, unde Victor Garbuz a vorbit despre istoria satului, a condus tinerii în muzeul din casa de cultură. La muzeu, participanţii au văzut lista persoanelor care au căzut în cel de-al II-lea Război Mondial(102 persoane), au văzut instrumentele cu care ei au luptat și au aflat că în prezent în satul Pîrjota au rămas doar 2 veterani.

Tinerii_exploreaza_meleagurile_Moldovei

Aici s-a finalizat  frumoasa excursie a aventuriştilor. Următoarele 2 zile ei au mers în tabăra „Dacia Marin”,de la Vadul lui Vodă, unde au avut loc sesiuni de instruire despre business-ul green, livrate de Alexandru Işcenco, Johnathan Li şi Anastasia Şpacenco, au învăţat cum să-şi deschidă o afacere verde, au vorbit despre problemele ecologice care sunt în Republica Moldova şi cum pot fie ele soluţionate. Pavel Popovciuc a mai vorbit despre jocul MEGA, care îţi permite să creezi un impact social şi ecologic pozitiv.

„În mare parte sunt mulţumiți, chiar dacă nu au fost foarte mulţi participanţi am făcut treabă bună, mai bine mai puţini dar – „MEGA”. Împreună am învăţat multe lucruri noi şă ne-am distrat minunat”, a afirmat Alexandru Işcenco, organizator al proiectului „Green”.

Axenia Chirilov | stagiară Stiripozitive.eu

Tinerii_exploreaza_meleagurile_Moldovei Tinerii_exploreaza_meleagurile_Moldovei Tinerii_exploreaza_meleagurile_Moldovei Tinerii_exploreaza_meleagurile_Moldovei Tinerii_exploreaza_meleagurile_Moldovei Tinerii_exploreaza_meleagurile_Moldovei Tinerii_exploreaza_meleagurile_Moldovei

EEF

Portalul Stiripozitive.eu a fost creat de „URMA ta” la 1 martie 2012 cu sprijinul Fundaţiei Est-Europene.

Conținutul portalului www.stiripozitive.eu este creat de „URMA ta” cu suportul oferit de Fundaţia Est-Europeană, din resursele acordate de Guvernul Suediei. Opiniile exprimate aparţin autorilor şi nu reflectă neapărat punctul de vedere al Fundației Est-Europene sau al Guvernului Suediei.

• • •

Preluarea textelor care aparțin www.stiripozitive.eu poate fi făcută doar cu acordul scris și cu indicarea sursei și linkul activ la subiectul preluat din www.stiripozitive.eu.