Prima pagină / Lucruri / Cărți  /  Recenzia romanului „Dragostea în vremea holerei” de Gabriel Garcia Marquez: „Mirosul de migdale amare îi amintea de fiecare dată de soarta iubirilor neîmplinite”

Recenzia romanului „Dragostea în vremea holerei” de Gabriel Garcia Marquez: „Mirosul de migdale amare îi amintea de fiecare dată de soarta iubirilor neîmplinite” imprimare

15.05.2020

Dacă tot e carantină și avem mai mult timp pentru a ne relaxa și respectiv pentru a citi, am decis să vă prezint romanul care m-a ajutat să înțeleg ce înseamnă cu adevărat sentimentul dragostei. Un roman cu care am făcut cunoștință pentru prima oară la vârsta de 15 ani și la care revin de fiecare dată când vreau să mă delectez cu ceva bun pentru suflet. Rândurile ce urmează sunt despre una din cele mai cunoscute opere ale literaturii universale și anume „Dragoste în vremea holerei” ce a fost scrisă de Gabriel Garcia Marquez.

Gabo, cum a fost cunoscut de prieteni, sau mai bine zis Gabriel Garcia Marquez, cum l-a știut o lume întreagă, este un renumit scriitor columbian și laureat al Premiului Nobel pentru Literatură. S-a remarcat prin faptul că a scris romane și proză scurtă într-un mod diferit de ceilalți scriitori, îmbinând armonios fantasticul cu realul. Curentul literar abordat de cele mai multe ori de către Marquez a fost realismul magic (bazat pe descrieri realiste, dar uneori cu frânturi de fantastic). În afara Premiului Nobel pentru Literatură primit în 1982, acesta a mai avut parte de: Premiul Patruzeci de ani în Cenaclul Ziariștilor, Premiul ESSO pentru nuvela „La Mala Hora”, Doctorat honoris causa din partea Universității din Columbia în New York, Doctorat honoris causa din partea Universității din Cádiz, dar și multe altele distincții. Pe parcursul vieții sale a bucurat cititorii cu opere precum: „Cronica unei morți anunțate”, „Povestea târfelor mele triste”, „Despre dragoste și alți demoni”, dar a devenit mai cunoscut prin intermediul cărții „Un veac de singurătate” și desigur „Dragostea în vremea holerei”.

Sursa: scroll.in

Romanul „El amor en los tiempos del cólera”, acesta este titlul original al lucrării, a fost publicat pentru prima dată în limba spaniolă în anul 1985, iar 3 ani mai târziu, în 1988 a fost tradus și în limba engleză de către editura Alfred A. Knopf din New York. De asemenea, cele 470 de pagini mai sunt traduse și în limbile rusă, portugheză, franceză, română, etc.

În afara de faptul că această minunată operă m-a făcut să percep mai bine iubirea și elementele care o constituie, „Dragoste în vremea holerei” a devenit și mai specială pentru mine când am devenit cunoscută cu sursa ce l-a motivat pe autor să creeze. Un lucru pe care mulți nu l-au știut este acela că Marquez s-a inspirat din modul în care s-a dezvoltat relația părinților săi, înainte de a începe să scrie, acesta a vorbit câteva zile cu părinții lui, pentru a afla mai multe detalii despre cum urma să sculpteze romanul. Un alt lucru ce demonstrează faptul că această istorisire este într-adevăr deosebită constă în aceea că prin intermediul ei înțelegem că uneori dragostea este o boală, o boală puternică ce nu trece nici peste 50 de ani, 9 luni și 4 zile, atât a durat despărțirea celor două personaje ale romanului.

Referindu-mă la acțiunea propriu-zisă a romanului, pot spune că „Dragostea în vremea holerei” reprezintă istoria de dragoste a lui Florentino Ariza, un tânăr sărac, dar care tinde să se îmbogățească pentru a crește pe scara socială, și Fermina Daza, fata ce se căsătorește cu un renumit doctor pe nume Juvenal Urbino chiar dacă i-a promis dragoste veșnică lui Florentino. De la bun început, personajele principale ale romanului se îndrăgostesc orbește și își declară dragostea, exteriorizându-și emoțiile prin intermediul scrisorilor. Această perioadă frumoasă însă nu durează mult, deoarece tatăl Ferminei citește scrisorile și în cele din urmă, îi interzice atât ei, cât și lui să mai comunice. După câțiva ani, protagonista se căsătorește cu un doctor bogat, lucru ce l-a făcut pe Florentino să sufere foarte mult. Cu toate acestea, într-un moment, el își găsește echilibrul și alinarea în afacerea pe care o moștenește de la unchiul său, dar și cele 622 de relații amoroase pe care le-a avut. Atracția carnală față de Olimpia Zuleta, Sara Noriega, América Vicuña, dar și multe alte femei nu l-au făcut totuși s-o uite pe acea tânără pe nume Fermina, așa că, după 50 de ani, 9 luni și 4 zile de despărțire, protagonistul romanului își reînoiește declarația. Pe voi vă îndemn să citiți romanul pentru a afla în cele din urmă dacă visul celor doi a fi împreună se adeverește sau nu.

Dacă cineva m-ar întreba ce mi-a plăcut cel mai mult la această carte, aș spune cu siguranță că absolut totul. De ce? Pentru că m-a cucerit de la prima pagină, acolo fiind spus: „Mirosul de migdale amare îi amintea de fiecare dată de soarta iubirilor neîmplinite”, astfel, de la bun început am fost tentată să aflu care este povestea din spatele mirosului de migdale. Totodată, romanul prezintă o istorie în care iubirea este veșnică, o istorie în care cel mai puternic sentiment pe care îl poate simți un om rezistă în timp și doar devine mai puternic cu anii. Un alt lucru ce face deosebită această operă este faptul că în ea vedem cum arată o căsătorie puternică, relația dintre Fermina şi soţul ei bazându-se mereu pe înțelepciune și respect (chiar dacă Urbino și-a permis să o înșele pe soția sa).

Titlul acestui roman răspunde concomitent la două întrebări (Ce? Când?), dar cu toate acestea autorul se bazează mai mult pe dragoste decât pe holeră, dar uneori fiind prezentate mici descrieri. Cu toate acestea, citind romanul puteți afla despre metodele de prevenire a bolii, ce erau întreprinse în acea perioadă.

Pentru a vă trezi și mai mult interesul de a citi această minunată operă vă prezint câteva citate ce mi-au captat cel mai mult atenția:

-„Când mă gândesc la moarte, singurul lucru de care-mi pare rău e că s-ar putea să nu mor din dragoste!”

-„Memoria inimii elimină răul şi amplifică binele, şi graţie acestui artificiu reuşim să ne suportăm trecutul.”

-„Singurul lucru pe care trebuie să-l ştii în dragoste: că viaţa nu are nevoie de lecţii de la nimeni.”

-„ Nu cred în Dumnezeu, dar mă tem de el.”

Această carte merită citită de fiecare persoană ce este cunoscută deja cu felul realist, dar în același timp și magic de a scrie al lui Gabriel Garcia Marquez, de asemenea, recomand opera iubitorilor de istorii de dragoste neordinare în adevăratul sens al cuvântului.

„Dragoste în vremea holerei” poate fi găsită în toate librăriile din țară, iar prețul variază de la 140 la 210 lei (prețul este unul foarte bun, atât timp cât opera e destul de voluminoasă). O puteți comandata și online pe elefant.md sau aveți ocazia să o descărcați în format electronic de pe 101books.ru.

Sursa foto: Arhiva personală

Eliza Balițchi, stagiară

• • •